Gesprekstraining voor leerkrachten
Leerkrachten voeren veel verschillende gesprekken die ieder 'n eigen dynamiek hebben. Soms verlopen deze gesprekken lastig, en voelen ze zich overvallen door hoogoplopende emoties van ouders, collega’s of henzelf. Wat gebeurt er op zulke momenten? Wat is de beste manier om zo’n gesprek aan te gaan en welke houding is het meest effectief? Hoe houdt een leerkracht zichzelf staande en de relatie gezond?
Edu-Act heeft speciaal deze training samengesteld voor het oefenen van effectieve vaardigheden die raken aan deze praktijkvragen. Vragen die voor iedere leerkracht weer anders zijn.
Wat?
Gesprekstraining
voor leerkrachten
Voor wie?
Leerkrachten
Onderwijsteams
Directie
Wanneer?
In overleg:
Losse trainingsdag
Scholingsdagen
Door wie?
Professionele Traineracteur
van Edu-Act
Hoe?
Zelfervarend leren
Waar?
In-School
Kosten?
We bieden u graag een offerte, afgestemd op uw specifieke wensen
Ook geschikt voor grotere groepen
* 1 Practice Station bestaat uit maximaal 5 deelnemers.
Edu-Act is vrijgesteld van BTW
Voor meer info
020 488 49 17
info@edu-act.nl
“...De training heeft effect op alle gesprekken die ik voer, ook in mijn privésituatie! Er is een steen verlegd”
(leerkracht Arentschool Rotterdam)
Practice Stations
We gaan gezamenlijk aan de slag in meerdere kleine groepen en deze worden verdeeld over de Practice Stations. Ieder Practice Station heeft een eigen thema als onderwerp en een eigen communicatietrainer die tevens professioneel trainingsacteur is; de TrainerActeur. Alle deelnemers hebben vooraf een eigen praktijksituatie voorbereid die past bij het thema van een van de stations. De situaties worden uitgespeeld met de actrainer en deze voorziet direct na ieder gesprek de deelnemer van concrete feedback. Beknopt geven ook de overige deelnemers hun feedback. Volgens een strak schema rouleren alle groepjes vervolgens door naar een volgend Practice Station, waar weer een nieuw thema wacht met dezelfde werkwijze.
In de Practice Stations worden geen algemene gesprekstechnieken behandeld maar is het nadrukkelijk de bedoeling om zoveel mogelijk praktisch te oefenen met specifieke gespreksthema’s en persoonlijke leervragen van de leerkrachten daarbij. De voorbereiding vooraf van de praktijksituaties en een vooraf verstrekte syllabus maakt dat er direct gericht aan de slag wordt gegaan. Het op strak schema rouleren langs diverse thema’s, de kunde van de traineracteur om direct een diversiteit aan feedback op maat aan te reiken, maakt onze Practice Stations tot een dynamische leerervaring die ook de teamspirit bevordert.
Aan het einde van deze interactieve middag hebben alle deelnemers gesprekken geoefend, collega’s aan de slag gezien binnen diverse thema’s en op maat feedback en tips ontvangen die ze direct kunnen toepassen in de praktijk.
Dit zijn de resultaten:
Je vergroot acceptatie van de lastige boodschap bij je gesprekspartner
Je weet hoe escalatie te voorkomen
Je hebt meer zicht op je krachten en valkuilen bij het voeren van lastige gesprekken
Je bent meer bewust van het effect van lichaamstaal
Je weet hoe de regie te behouden tijdens het voeren van een lastig gesprek
Je vergroot het zelfvertrouwen in het aangaan van lastige gesprekken
De teamspirit is op energieke wijze bevorderd
VOORAF ontvangen alle deelnemers per mail een syllabus met heldere, overzichtelijke informatie en concrete tips aansluitend bij de thema’s van de Practice Stations. Een helder vertrekpunt om persoonlijke leervragen aan toe te voegen en direct aan de slag te gaan.